Формування творчих здібностей на уроках зарубіжної літератури засобами інноваційних технологій
Формування творчої людини
треба починати з дитинства.
Я. А. Коменський
Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка,креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та рішень). Це людина, „яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать сучасники і бачили попередники”.
У наш час спостерігається зростання інтересу до процесу творчості. Якщо в деяких психічних процесах людині допомагають складні механізми (комп’ютери, сканери, обчислювані машини), то творчість не може бути формалізована і обмежена певною програмою дій, не може бути механічною.
Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей особистості.
Розвиток творчої активності учнів на уроках зарубіжної літератури зумовлений самим життям. Навчання повинне формувати у школярів здатність креативно мислити, вміння зіставляти й аналізувати факти, аргументовано захищати власну точку зору, вчитися глибше занурюватися у бездонну криницю мудрості та життєвого досвіду. У цій ситуації на допомогу вчителеві мають прийти найсучасніші інноваційні технології. І якщо провідною ідеєю педагога буде виховання дитини з високими моральними якостями, то він неодмінно базуватиме роботу на безмежному аспекті творчих ідей та знахідок.
Наше суспільство вимагає від
майбутніх спеціалістів творчого ставлення до праці, тому сьогодні на уроках
зарубіжної літератури варто створювати
умови в навчально-виховному процесі для реалізації учнями своїх творчих
здібностей. Такі умови дають учителеві можливість використовувати інтерактивні
технології навчання.
Які умови потрібно створити для творчої самореалізації
дитини:
§ Давати такі завдання, щоб дитина повірила в свої
можливості.
§ Добре вивчити і знайти творчі здібності дитини.
§ Створювати
проблемні ситуації для
реалізації творчих здібностей
учнів.
§ Створювати персональні виставки творчих робіт,
залучати до участі у творчих групах.
§ Любити дитину і вірити в її успіх.
Що необхідно зробити в школі, аби забезпечити успішний рух вперед?
§
Учити
дітей самостійно мислити, учити вчитись.
§
Стимулювати
розвиток творчих здібностей учителів та учнів.
§
Створити
умови для самореалізації особистості учнів з різним рівнем розвитку.
§
Любити
і поважати особистість.
§
Використовувати
на уроках сучасні інноваційні технології.
§
Навчання
наближати до реального життя.
Сучасна методика має багатий
арсенал прийомів інтерактивного навчання, використання яких не самоціль, а
засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, налаштування дитини на
успіх, виявлення її здібності до творчості. Уміле застосування інноваційних
форм роботи дасть змогу вчителеві успішно розв’язати означені проблеми. Для цього потрібно:
§ Визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї
чи іншої технології.
§ Провести достатню попередню підготовку.
§ Забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних
прийомів роботи.
§ Дати учням інструктивні матеріали.
Для розвитку творчих здібностей,
інтелектуального потенціалу найбільш ефективними виявилися проблемні,
дослідницькі, пошукові методи навчання. Під керівництвом учителя учень
включається в пошук істини і досягає її розкриття власними зусиллями, або
простежує від думки вченого. Він отримує не готові знання, а дістає їх власною
працею, тобто вчиться мислити. У практичних роботах важливо надавати перевагу
творчим завданням, які дають змогу саморозкритися обдаруванню. Наприклад:
§ намалювати ілюстрацію;
§ змінити кінцівку твору;
§ написати свою казку;
§ побути в ролі одного з літературних героїв;
§ написати есе, твір-роздум, відгук на твір;
§ скласти кросворд до твору;
§ написати кіносценарій до твору.
Для формування творчої
особистості важливе значення має розвиток
критичного мислення. Критичне мислення зовсім не означає негативності
суджень або необґрунтованості критики. Це зважений і вдумливий розгляд різних, іноді й протилежних підходів і розумінь
проблеми з метою прийняття
обґрунтованих, виважених рішень та висновків. Сучасні дослідники Д.Кларк
та А.Бідл визначають критичне мислення як процес, за допомогою якого розум
опрацьовує інформацію з метою осягнення, продукування ідей або розв’язання проблеми.
Орієнтація на критичне мислення
передбачає перш за все повне несприйняття будь-якої думки або оцінки «на віру»:
кожен учень має сформувати власну думку про явище в контексті навчальної
програми. Критичне мислення передбачає дискутування між учасниками обговорення
проблеми. Під час обговорення немає правильних (неправильних) відповідей,є
різні позиції, точки зору. Відбувається обмін знаннями, колективне вирішення
питання. І завдання учителя – переконати учнів прийняти той зміст, який він
пропонує з позиції наукового знання.
Вдала інтеграція сучасних
педагогічних технологій інтерактивного, особистісно-орієнтованого навчання на
основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати
творчі здібності і формувати творчу особистість учня.
В розкритті проблеми творчих
здібностей учнів чимало залежить від роботи вчителя на уроці. Виховувати в
учнів стійкий інтерес до літератури, постійно збуджувати позитивне, емоційне
ставлення до навчання, стимулювати інтелектуальні та естетичні потреби школяра
– головний обов’язок вчителя. Рівень уроку залежить від використання методів і
прийомів, їх вибір зумовлюється змістом уроку, характером і специфікою
матеріалу, можливостями і рівнем інтелектуального розвитку учнів.
Розвиток творчої активності
учнів на уроках зарубіжної літератури
зумовлений самим життям. Навчання повинне формувати у школярів здатність креативно
мислити, вміння зіставляти й аналізувати факти, аргументовано захищати власну
точку зору, вчитися глибше занурюватися у бездонну криницю мудрості та
життєвого досвіду. У цій ситуації на допомогу вчителеві мають прийти найсучасніші
інноваційні технології. І якщо провідною ідеєю педагога буде виховання дитини з
високими моральними якостями, то він неодмінно базуватиме роботу на безмежному
аспекті творчих ідей та знахідок.
Наше суспільство вимагає від
майбутніх спеціалістів творчого ставлення до праці, тому сьогодні на уроках
зарубіжної літератури варто створювати
умови в навчально-виховному процесі для реалізації учнями своїх творчих
здібностей. Такі умови дають учителеві можливість використовувати інтерактивні
технології навчання.
Які умови потрібно створити для творчої самореалізації
дитини:
§ Давати такі завдання, щоб дитина повірила в свої
можливості.
§ Добре вивчити і знайти творчі здібності дитини.
§ Створювати
проблемні ситуації для
реалізації творчих здібностей
учнів.
§ Створювати персональні виставки творчих робіт,
залучати до участі у творчих групах.
§ Любити дитину і вірити в її успіх.
Що необхідно зробити в школі, аби забезпечити успішний рух вперед?
§
Учити
дітей самостійно мислити, учити вчитись.
§
Стимулювати
розвиток творчих здібностей учителів та учнів.
§
Створити
умови для самореалізації особистості учнів з різним рівнем розвитку.
§
Любити
і поважати особистість.
§
Використовувати
на уроках сучасні інноваційні технології.
§
Навчання
наближати до реального життя.
Сучасна методика має багатий
арсенал прийомів інтерактивного навчання, використання яких не самоціль, а
засіб створення атмосфери доброзичливості й порозуміння, налаштування дитини на
успіх, виявлення її здібності до творчості. Уміле застосування інноваційних
форм роботи дасть змогу вчителеві успішно розв’язати означені проблеми. Для цього потрібно:
§ Визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї
чи іншої технології.
§ Провести достатню попередню підготовку.
§ Забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних
прийомів роботи.
§ Дати учням інструктивні матеріали.
Для розвитку творчих здібностей,
інтелектуального потенціалу найбільш ефективними виявилися проблемні,
дослідницькі, пошукові методи навчання. Під керівництвом учителя учень
включається в пошук істини і досягає її розкриття власними зусиллями, або
простежує від думки вченого. Він отримує не готові знання, а дістає їх власною
працею, тобто вчиться мислити. У практичних роботах важливо надавати перевагу
творчим завданням, які дають змогу саморозкритися обдаруванню. Наприклад:
§ намалювати ілюстрацію;
§ змінити кінцівку твору;
§ написати свою казку;
§ побути в ролі одного з літературних героїв;
§ написати есе, твір-роздум, відгук на твір;
§ скласти кросворд до твору;
§
Для формування творчої
особистості важливе значення має розвиток
критичного мислення. Критичне мислення зовсім не означає негативності
суджень або необґрунтованості критики. Це зважений і вдумливий розгляд різних, іноді й протилежних підходів і розумінь
проблеми з метою прийняття
обґрунтованих, виважених рішень та висновків. Сучасні дослідники Д.Кларк
та А.Бідл визначають критичне мислення як процес, за допомогою якого розум
опрацьовує інформацію з метою осягнення, продукування ідей або розв’язання проблеми.
Вдала інтеграція сучасних
педагогічних технологій інтерактивного, особистісно-орієнтованого навчання на
основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати
творчі здібності і формувати творчу особистість учня.
В розкритті проблеми творчих
здібностей учнів чимало залежить від роботи вчителя на уроці. Виховувати в
учнів стійкий інтерес до літератури, постійно збуджувати позитивне, емоційне
ставлення до навчання, стимулювати інтелектуальні та естетичні потреби школяра
– головний обов’язок вчителя. Рівень уроку залежить від використання методів і
прийомів, їх вибір зумовлюється змістом уроку, характером і специфікою
матеріалу, можливостями і рівнем інтелектуального розвитку учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар